Grudzień 2022
W pierwszym tygodniu poznaliśmy drogę listu od nadawcy do odbiorcy. Poznaliśmy pracę listonosza. Wysłuchaliśmy wiersza J. Tuwima „O Grzesiu Kłamczuchu i jego cioci”, rozmawialiśmy na temat jego puenty. Poznaliśmy literę k, K, jak koperta. Uczyliśmy się wysłuchiwać głoskę k na początku, w środku i na końcu podawanych wyrazów. Dowiedzieliśmy, jak się pisze nową literę – małą i wielką. Odczytywaliśmy wyrazy z poznanych liter: O, A, I, E, M, T, K. Poznaliśmy numer alarmowy 112 i przećwiczyliśmy wzywanie pomocy w nagłych przypadkach. Poznaliśmy piosenkę o poczcie i symbol Poczty Polskiej.
W drugim tygodniu dużo mówiliśmy o bezpieczeństwie podczas zimowego wypoczynku i zabaw na śniegu oraz lodzie. Omówiliśmy, jakie zachowania są niebezpieczne i czym grożą. Poświęciliśmy też sporo czasu na ustalenie, jak należy dbać o zdrowie – szczególnie zimą. Poznaliśmy literę r, R, jak rysunek. Uczyliśmy się wysłuchiwać głoskę r na początku, w środku i na końcu podawanych wyrazów. Dowiedzieliśmy, jak się pisze nową literę – małą i wielką. Odczytywaliśmy wyrazy z poznanych liter: O, A, I, E, M, T, D, Y, K, R. Poznaliśmy liczbę 6, a także jej zapis graficzny, czyli cyfrę 6. Odpowiadaliśmy na pytania: ile jest elementów, oraz który z kolei jest wskazany element. Sprawdzaliśmy, czy śnieg jest czysty – czy można go jeść. Wykonaliśmy ozdoby świąteczne na choinkę, oraz spotkaliśmy się wspólnie z rodzicami na warsztaty tworzenia ozdób świątecznych. Odwiedził nas prawdziwy Święty Mikołaj i zostawił nam niespodzianki pod choinką.
W trzecim tygodniu wymienialiśmy się wspomnieniami i doświadczeniami związanymi z tradycjami okołoświątecznymi. Przypomnieliśmy sobie tradycyjne potrawy świąteczne i znaczenie pierwszej gwiazdki w noc wigilijną. Analizowaliśmy, jak wyglądają w naszych domach przygotowania do świąt. Ćwiczyliśmy nakrywanie do stołu. Utrwalaliśmy także znajomość poznanych liter, czytaliśmy zbudowane z nich teksty. Spotkaliśmy się także na wspólne kolędowanie oraz wieczerzę wigilijną.
W czwartym tygodniu dużo czasu poświęciliśmy rozmowom o życzliwości: wyjaśnialiśmy sobie, co to znaczy być życzliwym i zastanawialiśmy się, jak być życzliwym na co dzień w domu i w przedszkolu. W czasie zabaw powtarzaliśmy dzielenie słów na sylaby i na głoski, przeliczaliśmy elementy.
Dodatkowo odwiedził nas Wesoły Uniwersytet i opowiedział o zwierzętach śpiących zimą.