Marzec 2023
W pierwszym tygodniu poznaliśmy niezwykły świat kina i teatru. Wiemy i rozumiemy, czym jest fikcja. Poznaliśmy różne rodzaje lalek teatralnych. Dowiedzieliśmy się, co to są rekwizyty i scenografia. Samodzielnie wykonaliśmy pacynkę. Poznaliśmy literę z, Z, jak zegar. Uczyliśmy się wysłuchiwać głoskę z na początku, w środku i na końcu podawanych wyrazów. Dowiedzieliśmy, jak się pisze nową literę – małą i wielką. Dowiedzieliśmy się, jacy różni specjaliści pracują w teatrze po to, byśmy mogli obejrzeć przedstawienie. Stworzyliśmy przedszkolny teatrzyk, wymyśliliśmy i wystawiliśmy krótkie przedstawienie. Poznaliśmy krótką historię filmu i kina. Poznaliśmy zawód kaskadera.
W drugim tygodniu znaleźliśmy się w niezwykłym świecie książek. Opowiadaliśmy sobie nawzajem o naszych ulubionych tytułach i ukochanych bohaterach. Ustaliliśmy, jak należy obchodzić się z książkami i jak o nie dbać. Obejrzeliśmy zbiór bardzo różnych książek zgromadzonych w naszej sali i zastanowiliśmy się, czym się one między sobą różnią i do czego służą. Nauczyliśmy się naprawiać popsute książki. Zastanawialiśmy się, gdzie mieszkają książki oraz czym różni się biblioteka od księgarni. Poznaliśmy literę f, F, jak fotel. Uczyliśmy się wysłuchiwać głoskę f na początku, w środku i na końcu podawanych wyrazów. Dowiedzieliśmy, jak pisze się nową literę – małą i wielką. Przeliczaliśmy elementy, dodawaliśmy je do siebie. Poznaliśmy znak matematyczny „–”. Wykonaliśmy zakładki do książek. Dowiedzieliśmy się, jak powstaje książka. Zrobiliśmy porządki w naszym księgozbiorze. Wykonaliśmy książki według własnego projektu.
W trzecim tygodniu obserwowaliśmy oznaki zbliżającej się wiosny. Przypomnieliśmy sobie podstawowe zasady rozsądnego dobierania garderoby do pory roku i pogody za oknem. Ubrania posłużyły nam również do zabawy matematycznej polegającej na klasyfikowaniu przedmiotów według wskazanej (zadanej) cechy. Dowiedzieliśmy się co ma wspólnego zupa jarzynowa z marcową pogodą – poznaliśmy przysłowie „w marcu jak w garncu”. Poznaliśmy literę g, G, jak garnek. Uczyliśmy się wysłuchiwać głoskę g na początku, w środku i na końcu podawanych wyrazów. Dowiedzieliśmy, jak się pisze nową literę – małą i wielką. Ćwiczyliśmy rozróżnianie głosek g i k oraz liter g i p. Ustaliliśmy symbole dla zjawisk pogodowych, założyliśmy kalendarz obserwacji pogodowych. Przeliczaliśmy dni, w których wystąpiły dane zjawiska pogodowe. Dowiedzieliśmy się, skąd się bierze deszcz, mierzyliśmy zjawiska atmosferyczne. Wysłuchaliśmy fragmentu muzyki klasycznej Wiosna z cyklu Cztery pory roku, cz. I, Antonia Vivaldiego. Rozmawialiśmy o tęczy, staraliśmy się zapamiętać ułożenie kolorów.
W ostatnich dwóch tygodniach marca poznaliśmy wiele zagadnień związanych z roślinami i wiosennymi pracami w ogrodzie. Wybraliśmy się na wycieczkę w poszukiwaniu roślin. Uczyliśmy się jak czytać symbole na paczkach z nasionami. Założyliśmy własną hodowlę kwiatów i ziół. Dowiedzieliśmy, do czego służą i jak się nazywają narzędzia ogrodnicze. Wiemy już, czym są wiosenne porządki. Bawiliśmy się w ogrodników: sialiśmy warzywa i sadziliśmy kwiaty. Poznaliśmy nowe nazwy wiosennych kwiatów. Poznaliśmy literę c, C, jak cebula. Uczyliśmy się wysłuchiwać głoskę c na początku, w środku i na końcu podawanych wyrazów. Dowiedzieliśmy, jak się pisze nową literę – małą i wielką. Przeliczaliśmy elementy, dodawaliśmy je do siebie. Poznaliśmy znak matematyczny „+”. Założyliśmy hodowlę fasoli i mini ekosystem. Gościliśmy także mamę Gai, która opowiedziała nam o aromaterapii i wykonała razem z nami pachnące zawieszki.
Rozpoczęliśmy również we współpracy z Uniwersytetem Warszawskim projekt „Uniwersytet Najmłodszych”. Uczestniczymy cyklicznie w serii warsztatów przybliżających nam inne kultury i języki.