Informacja Administratora

Na podstawie art. 13 ust. 1 i 2 Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych), Dz. U. UE. L. 2016.119.1 z dnia 4 maja 2016r., dalej RODO informuję:
1. dane Administratora i Inspektora Ochrony Danych znajdują się w linku „Ochrona danych osobowych”,
2. Pana/Pani dane osobowe w postaci adresu IP, są przetwarzane w celu udostępniania strony internetowej oraz wypełnienia obowiązków prawnych spoczywających na administratorze(art.6 ust.1 lit.c RODO),
3. dane osobowe mogą być przekazywane organom państwowym, organom ochrony prawnej (Policja, Prokuratura, Sąd) lub organom samorządu terytorialnego w związku z prowadzonym postępowaniem,
4. Pana/Pani dane osobowe nie będą przekazywane do państwa trzeciego ani do organizacji międzynarodowej,
5. Pana/Pani dane osobowe będą przetwarzane wyłącznie przez okres i w zakresie niezbędnym do realizacji celu przetwarzania,
6. przysługuje Panu/Pani prawo dostępu do treści swoich danych osobowych oraz ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania lub prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania,
7. ma Pan/Pani prawo wniesienia skargi do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych,
8. podanie przez Pana/Panią danych osobowych jest fakultatywne (dobrowolne) w celu udostępnienia strony internetowej,
9. Pana/Pani dane osobowe nie będą podlegały zautomatyzowanym procesom podejmowania decyzji przez Administratora, w tym profilowaniu.
zamknij

Październik 2021

W pierwszym tygodniu października zajmowaliśmy się warzywami i owocami zarówno typowo jesiennymi, jak i dojrzewającymi podczas innych pór roku i rosnącymi w innych strefach klimatycznych. Usystematyzowaliśmy wiedzę na temat jadalnych części warzyw i ich systemów korzeniowych. Dzięki przyniesionym do przedszkola warzywom i owocom doskonaliliśmy umiejętności opisu, a podczas wykonywanych doświadczeń nauczyliśmy się rozróżniać warzywa od owoców. Poznaliśmy cykl rozwojowy roślin – od ziarenka do owocu. Nauczyliśmy się także kolejnej literki: A, a. W tym tygodniu nie zabrakło także zajęć doskonalących umiejętności matematyczne – porównywanie liczebności, przeliczanie, układanie zbiorów, klasyfikowanie czy układanie rytmów matematycznych. Podsumowaniem całego tygodnia był temat przetworów jesiennych, a jego kulminacją – wspólne przygotowanie ciasta.

W drugim tygodniu zajmowaliśmy się szeroko pojętym tematem zdrowia człowieka. Dzieci przypomniały sobie, czym jest Piramida Zdrowego Żywienia i Aktywności Fizycznej oraz utrwaliły nazwy produktów należących do każdego piętra piramidy. W związku z tym, że ruch stanowi najważniejsze piętro piramidy, dzieci miały okazję do wielu dyskusji na temat wpływu aktywności fizycznej na nasze zdrowie. Poszerzyły zasób słownika o nazwy piłek i dyscyplin sportowych z nimi związanych. W tym tygodniu przedszkolaki utrwaliły sobie także źródła pochodzenia produktów. Rozmawialiśmy na tematy związane ze zdrowiem, poruszyliśmy też problem dostosowania ubioru do pogody. Dzieci przypomniały sobie nazwy części garderoby, także te bardziej nietypowe jak marynarka, kombinezon czy palto, dokonywały klasyfikacji i selekcji. W minionym tygodniu poznaliśmy również kolejną liczbę – 2, co pozwoliło nam na utrwalenie pojęcia para. Dzieci przygotowały skarpetkowego stwora, przeliczały i porządkowały przyniesione skarpety. Oprócz liczby 2, wprowadziliśmy także nową literę – I, i. Rozmawiając o higienie, zgłębiliśmy temat bakterii i wirusów, bezpośrednio związanych z chorobami przedszkolaków. Poznaliśmy sposoby ochrony przed zarazkami, poszerzyliśmy wiedzę na temat środków higienicznych potrzebnych do dbania o zdrowie. Dzieci wykonały własne mydełka, dzięki czemu poznały proces ich produkcji. Dzieci odwiedziły również Strażnicy miejscy. Panie tłumaczyły dzieciom po czym można poznać strażnika miejskiego a także w jaki sposób poprosić o pomoc.

W trzecim tygodniu udaliśmy się z dziećmi w magiczną podróż do jesiennego parku i lasu. Przedszkolaki oglądały zdjęcia zwierząt żyjących w lesie, utrwaliły sobie ich nazwy, które następnie odczytywały globalnie. Odgadywały zagadki słowne, obrazkowe i dźwiękowe dotyczące tej tematyki. Rozmawiając o związkach frazeologicznych związanych ze zwierzętami (powiedzeniach i przysłowiach) staraliśmy się wyjaśniać dzieciom stereotypy dotyczące mieszkańców lasu. Zwieńczeniem tej pracy była stworzona przez dzieci praca plastyczna polegająca na wykonaniu jeża z talerzyka. Dzieci szukały w parku różnych darów jesieni. Zgromadzone liście, kasztany, żołędzie i inne atrybuty stały się okazją do działań manipulacyjnych, klasyfikacji, segregacji obiektów według kształtu i koloru, układania rytmów (także muzycznych), samodzielnych poszukiwań w atlasach i książkach. Podczas zajęć i wykonywania doświadczeń związanych z pobieraniem wody przez roślinę, dzieci pogłębiły swoją wiedzę przyrodniczą i dowiedziały się, dlaczego liście zmieniają kolor. Kiedy pogłębialiśmy temat związany z drzewami iglastymi, dzieci miały okazję do porównywania igieł różnych drzew i wielkości szyszek. Dowiedziały się, po co drzewom są szyszki.

W czwartym tygodniu zgłębialiśmy z dziećmi temat sztuki. Stworzyliśmy mapę myśli wokół pojęcia artysta, dowiedzieliśmy się, że nie jest ono związane jedynie ze sztukami plastycznymi. dzieci poznawały nazwy zawodów artystycznych oraz ich atrybuty, odgadywały zagadki słowne i ruchowe z nimi związane. Podczas zajęć dzieci miały okazję poznać różne techniki plastyczne, które oglądały na reprodukcjach (pejzaż, martwa natura, malarstwo artystyczne, portret). Stworzyliśmy abstrakcyjne obrazy z użyciem szklanych kulek i farby. Zwróćcie. W minionym tygodniu oprócz sztuk plastycznych przedszkolaki pogłębiały także wiedzę na temat świata muzyki. Zapoznały się z różnymi rodzajami muzyki (klasyka, hip-hop, rock, jazz itp.). Przedszkolaki uczyły się również odczytywać emocje płynące z wysłuchiwanych dzieł muzycznych, rysować piktogramy do towarzyszących im melodii i poruszać się w jej rytm. Podczas zajęć dzieci zapoznały się także z życiem i twórczością Fryderyka Chopina. Pod koniec tygodnia omawialiśmy temat kina i teatru. Dzieci poznały największe kompleksy kinowe i teatralne w mieście. Porównywały te dwa miejsca, szukały różnic i podobieństw. Wskazywały na nieco inne zasady obowiązujące w teatrze i w kinie. Oglądały bilety, porównywały liczby na nich zawarte, co stało się podstawą do wprowadzenia pojęć „droższy”, „tańszy” i nauki zajmowania odpowiednich miejsc na sali. W trakcie omawiania tematów związanych z teatrem poznaliśmy również różne jego odmiany (teatr kukiełkowy, teatr z jawajkami, pacynkami, teatr cieni itp.). Ostatni tydzień został też wzbogacony o wprowadzenie kolejnej litery – E, e, którą dzieci utrwaliły podczas wykonywania różnych ćwiczeń słuchowych i wzrokowych.

Dodatkowo dzieci uczestniczyły w koncercie gry na pile. Odwiedziła nas również Fundacja Szkatułka prowadząca warsztaty o glebie oraz o martwej naturze.