Informacja Administratora

Na podstawie art. 13 ust. 1 i 2 Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych), Dz. U. UE. L. 2016.119.1 z dnia 4 maja 2016r., dalej RODO informuję:
1. dane Administratora i Inspektora Ochrony Danych znajdują się w linku „Ochrona danych osobowych”,
2. Pana/Pani dane osobowe w postaci adresu IP, są przetwarzane w celu udostępniania strony internetowej oraz wypełnienia obowiązków prawnych spoczywających na administratorze(art.6 ust.1 lit.c RODO),
3. dane osobowe mogą być przekazywane organom państwowym, organom ochrony prawnej (Policja, Prokuratura, Sąd) lub organom samorządu terytorialnego w związku z prowadzonym postępowaniem,
4. Pana/Pani dane osobowe nie będą przekazywane do państwa trzeciego ani do organizacji międzynarodowej,
5. Pana/Pani dane osobowe będą przetwarzane wyłącznie przez okres i w zakresie niezbędnym do realizacji celu przetwarzania,
6. przysługuje Panu/Pani prawo dostępu do treści swoich danych osobowych oraz ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania lub prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania,
7. ma Pan/Pani prawo wniesienia skargi do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych,
8. podanie przez Pana/Panią danych osobowych jest fakultatywne (dobrowolne) w celu udostępnienia strony internetowej,
9. Pana/Pani dane osobowe nie będą podlegały zautomatyzowanym procesom podejmowania decyzji przez Administratora, w tym profilowaniu.
zamknij

Marzec 2022

Co robiliśmy w marcu?

Pierwszy tydzień poświęciliśmy folklorowi. Przedszkolaki podjęły próby zrozumienia metaforycznych mądrości ludowych – przysłów związanych z marcem, wiosną i wodą. Dzieci wzięły aktywny udział w zabawach badawczych z wodą, stawiały hipotezy i je weryfikowały. Doświadczenia dotyczyły rozpuszczalności w wodzie różnych substancji znanych dzieciom. Dzieci poznały kolejną literę – W, w – i wykonały różne ćwiczenia utrwalające jej kształt. W temacie folkloru nie mogło zabraknąć strojów ludowych z różnych regionów Polski oraz sztuki ludowej. Przedszkolaki poznały stroje góralskie, krakowskie czy łowickie. Nie zabrakło także ćwiczeń doskonalących umiejętności matematyczne, takich jak kodowanie, czytanie instrukcji, rozpoznawanie liczb, porównywanie. Dowiedzieliśmy się, z czego słynie nasz region i jak wyglądają jego stroje ludowe.

W drugim tygodniu, dzieci poznały różne rośliny i narzędzia ogrodnicze. Szukaliśmy także zwiastunów wiosny w najbliższym otoczeniu – zarówno zwierząt, jak i kwiatów. Doskonaliliśmy czytanie globalne. Przedszkolaki coraz lepiej radzą sobie z czytaniem prostych wyrazów. Zdobywaliśmy wiedzę na temat warzyw cebulowych i rozmawialiśmy o ich właściwościach zdrowotnych. Niektóre dzieci posmakowały cebuli czy czosnku. Dzieci posadziły także fasolki i obserwowały ich wzrost. W tym tygodniu wykonaliśmy też wiele ciekawych prac plastycznych. Wiosenne krokusy z zabarwionych pestek dyni oraz makietę dna morskiego, gdzie dzieci samodzielnie ulepiły zwierzątka morskie z plasteliny.

W trzecim tygodniu przywitaliśmy wiosnę. Dzieci świetnie poradziły sobie z rozpoznaniem i podaniem nazw odgłosów wiosny, nie tylko tych wydawanych przez ptaki. Stworzyły nawet przedszkolną wiosenną orkiestrę, a jako instrumentów używały przedmiotów codziennego użytku. Doskonaliliśmy umiejętność klasyfikacji, porządkowania i przeliczania. Wraz z nadejściem wiosny omówiliśmy temat nowalijek. Dzieci miały okazję posmakować wiosennych warzyw. Rozpoznawały je po smaku, zapachu, opisywały ich wygląd. Podczas realizacji tematu wiosennych warzyw przeprowadziliśmy eksperyment pokazujący transport wody w roślinie. Pomógł on wytłumaczyć przedszkolakom, dlaczego rośliny są zielone. Umieściliśmy kwiaty w wodzie zabarwionej barwnikami spożywczymi i obserwowaliśmy, co się stanie. W minionym tygodniu zajmowaliśmy się także wiosennymi zwierzętami – motylem i ślimakiem. Dzieci poznały cykl życia gąsienicy, wiedzą, w jaki sposób przeobraża się w motyla. Obaliły też mit mówiący, że ślimak zjada pierogi. Dzieci wykonały pracę plastyczną odbijając pomalowaną połówkę motyla na kartce.

W czwartym tygodniu rozmawialiśmy na temat zwierząt mieszkających na wsi. Przedszkolaki potrafią już rozpoznać niemal wszystkie zwierzęta hodowlane, nie mają też problemu z identyfikacją i podawaniem nazw ich młodych. Przez kolejne dni zgłębialiśmy wiedzę na temat świń, krów, owiec, baranów i kur. Dzieci dowiedziały się, co oznaczają liczby na jajkach. Znają także budowę jajka. Wiedzą, z czego składa się skorupka. Zobaczyły, co dzieje się ze skorupką jajka, gdy zamoczy się ją w occie, który wyciąga wapń. Przedszkolaki wiedzą także, skąd się bierze wełna. Potrafią odróżnić owcę od barana. Podczas zabawy w zaganianie owiec do zagrody ćwiczyły motorykę małą – przenosiły kulki z waty za pomocą pęsety i klamerek do bielizny. Wykonały również świnki z rolek po papierze i wyciętych elementów oraz pracę plastyczną z makaronu.

W marcu Rybki uczestniczyły również w różnego rodzaju warsztatach. Na warsztatach o dinozaurach odgadywali gatunki dinozaurów, odkopywały szkielety oraz układały na podłodze ogromnego dinozaura. Na warsztatach Fundacji Szkatułka dzieci dowiedziały się czym jest zanieczyszczenie świetlne oraz rysowały zorzę polarną. Podczas warsztatów o architekturze etnicznej przedszkolaki dopasowywały rodzaj muzyki do domków, z których pochodzą, robiły także własne domki z gliny i patyków. W marcu odwiedziły nas także alpaki, do których dzieci mogły się przytulać i je karmić.