Wrzesień 2025
W pierwszym tygodniu września skupiliśmy się na zabawach integracyjnych, budujących dobrą atmosferę między dziećmi, a także dramowych i naśladowczych. Dzieci słuchały opowiadania „Igor, Lena i piszczący krzak” oraz wiersza „Nieśmiały Tomek”, rozmawiały o przeżywanych emocjach, poznały piosenkę „Wrzesień-przedszkolak”, wykonały prace plastyczne „Mój portret” oraz „Okulary”, a także stworzyły w sali kącik przyrody. Miały wiele okazji do zabaw ruchowych w przedszkolu i w ogrodzie przedszkolnym, pamiętały też o utrwalaniu codziennych nawyków higienicznych po zabawie i przed posiłkami.
W drugim tygodniu skupiliśmy się na wspólnym ustalaniu zasad, których wszyscy będziemy przestrzegać – stworzyliśmy nasz grupowy kodeks. Omówiliśmy zasady, powiesiliśmy obrazki z wybranymi zasadami w widocznym miejscu, aby często na nie zerkać, przypominać je sobie i powoływać się na nie w razie potrzeby. Dzieci uczestniczyły w zabawach „Teraz to czuję”, „Wybieram zasadę nr …”, „Jaka to zasada?” – wszystko po to, aby nasze ustalenia dobrze się utrwaliły i weszły w nawyk. Po wakacyjnej przerwie przypomnieliśmy sobie również najbliższe otoczenie i pracowników przedszkola, a także ustaliliśmy, co i gdzie ma swoje miejsce w sali.
W trzecim tygodniu dzieci miały okazję opowiadać o swoich kolekcjach, ulubionych zabawkach i zainteresowaniach, poznały piosenkę „Moje pasje, moje hobby”, rozwiązywały zagadki dotyczące różnorodnych pasji. Dużo czasu poświęciliśmy na kształtowanie opiekuńczego stosunku do zwierząt i poszerzanie wiedzy dzieci na temat opieki nad zwierzętami domowymi – na podstawie wierszy „Troskliwa Dorotka”, „Obchodź się łagodnie ze zwierzętami”, ciekawostek dotyczących kota, zabaw „Czego potrzebują nasi pupile?”, „Jestem troskliwy”, „Włochaci pupile”.
W czwartym tygodniu zastanawialiśmy się wspólnie, czy w naszej okolicy widać już jesień – dzieci oglądały „jesienne dary” – kasztany, liście, szyszki, żołędzie, poznawały jesienne owoce, rozmawiały o wierszach „Liście”, „Jesienny walc”, wykonały piękne jesienne prace plastyczne. Przedszkolaki poznały literę „o”, wykonywały ćwiczenia analizy i syntezy sylabowej, wymieniały słowa rozpoczynające się głoską „o”, rysowały literę po śladzie.