Informacja Administratora

Na podstawie art. 13 ust. 1 i 2 Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych), Dz. U. UE. L. 2016.119.1 z dnia 4 maja 2016r., dalej RODO informuję:
1. dane Administratora i Inspektora Ochrony Danych znajdują się w linku „Ochrona danych osobowych”,
2. Pana/Pani dane osobowe w postaci adresu IP, są przetwarzane w celu udostępniania strony internetowej oraz wypełnienia obowiązków prawnych spoczywających na administratorze(art.6 ust.1 lit.c RODO),
3. dane osobowe mogą być przekazywane organom państwowym, organom ochrony prawnej (Policja, Prokuratura, Sąd) lub organom samorządu terytorialnego w związku z prowadzonym postępowaniem,
4. Pana/Pani dane osobowe nie będą przekazywane do państwa trzeciego ani do organizacji międzynarodowej,
5. Pana/Pani dane osobowe będą przetwarzane wyłącznie przez okres i w zakresie niezbędnym do realizacji celu przetwarzania,
6. przysługuje Panu/Pani prawo dostępu do treści swoich danych osobowych oraz ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania lub prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania,
7. ma Pan/Pani prawo wniesienia skargi do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych,
8. podanie przez Pana/Panią danych osobowych jest fakultatywne (dobrowolne) w celu udostępnienia strony internetowej,
9. Pana/Pani dane osobowe nie będą podlegały zautomatyzowanym procesom podejmowania decyzji przez Administratora, w tym profilowaniu.
zamknij

Ćwiczenia oddechowe i artykulacyjne

A teraz powyginajcie trochę języki poróbcie śmieszne miny. Pani Beata przesyła Wam śmieszne ćwiczenia.
Ćwiczenia oddechowe też są bardzo ważne, żeby mieć mocne płuca.

Ćwiczenia usprawniające narządy artykulacyjne i funkcję oddechową.

Ćwiczenia języka:

  1. „Łopatka” – rozciąganie języka, im szerzej tym lepiej!
  2. „Łopatka” za górnymi zębami – buzia otwarta, usta rozciągnięte.
  3. „Malowanie sufitu” – przesuwanie bardzo szerokiego języka po podniebieniu ku tyłowi + ruch powrotny. Ćwiczymy wolno i dokładnie.
  4. „Konik” – kląskanie, ale bez ruchu żuchwy, ćwiczy tylko język – buzia otwarta, usta rozciągnięte.
  5. Przyklejanie języka do podniebienia – ułatwieniem jest wyjście od kląskania i wolniejsze, nieco opóźnione opadanie języka.

Ćwiczenia warg:

  1. Rozciąganie złączonych warg – szeroki uśmiech.
  2. Mocne wysuwanie do przodu złączonych warg – „dziobek”.
  3. Ćwiczenie 1 i 2 naprzemiennie + buziak (cmoknięcie).
  4. Wymowa nieco przesadna samogłosek w parach: a-i, a-u, i-a, u-o, o-i, u-i, a-o, e-o
  5. Wysuwanie warg w przód, następnie przesuwanie ich w prawo, w lewo.
  6. Parskanie.

Ćwiczenia podniebienia miękkiego:

  1. Ziewanie, żuchwa opuszczona.
  2. Ziewanie z wydawaniem dźwięku [a].
  3. Naśladowanie chrapania podczas wdechu i wydechu – ćwiczy podniebienie, nie gardło czy krtań.
  4. Picie przez różnej długości słomki. Im dłuższa słomka tym wykonanie ćwiczenia jest trudniejsze.

Ćwiczenia policzków:

  1. Nadymanie policzków – „Pompowanie baloników”.
  2. Wciąganie policzków – „Zajączek”.
  3. Nadymanie policzków, przesuwanie powietrza z jednego policzka do drugiego.

Ćwiczenie oddechowe:

  1. Do butelki, wysokiej szklanki wlewamy wodę, wkładamy (najlepiej jak najdłuższą) rurkę i dmuchamy w różny sposób:
  • jednostajnie, spokojnie jak najdłużej
  • dynamicznie mocno
  • naprzemiennie: raz spokojnie, delikatnie, raz mocno.