Informacja Administratora

Na podstawie art. 13 ust. 1 i 2 Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych), Dz. U. UE. L. 2016.119.1 z dnia 4 maja 2016r., dalej RODO informuję:
1. dane Administratora i Inspektora Ochrony Danych znajdują się w linku „Ochrona danych osobowych”,
2. Pana/Pani dane osobowe w postaci adresu IP, są przetwarzane w celu udostępniania strony internetowej oraz wypełnienia obowiązków prawnych spoczywających na administratorze(art.6 ust.1 lit.c RODO),
3. jeżeli korzysta Pan/Pani z odnośnika na stronie będącego adresem e-mail placówki to zgadza się Pan/Pani na przetwarzanie danych w celu udzielenia odpowiedzi,
4. dane osobowe mogą być przekazywane organom państwowym, organom ochrony prawnej (Policja, Prokuratura, Sąd) lub organom samorządu terytorialnego w związku z prowadzonym postępowaniem,
5. Pana/Pani dane osobowe nie będą przekazywane do państwa trzeciego ani do organizacji międzynarodowej,
6. Pana/Pani dane osobowe będą przetwarzane wyłącznie przez okres i w zakresie niezbędnym do realizacji celu przetwarzania,
7. przysługuje Panu/Pani prawo dostępu do treści swoich danych osobowych oraz ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania lub prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania,
8. ma Pan/Pani prawo wniesienia skargi do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych,
9. podanie przez Pana/Panią danych osobowych jest fakultatywne (dobrowolne) w celu udostępnienia strony internetowej,
10. Pana/Pani dane osobowe nie będą podlegały zautomatyzowanym procesom podejmowania decyzji przez Administratora, w tym profilowaniu.
zamknij

Integracja sensoryczna - ćwiczenia cz. 2

Integracja sensoryczna zestaw ćwiczeń nr. 2

Na rozgrzewkę zabawy stymulujące układ przedsionkowy:

  • Bieganie po pokoju na dany sygnał ( w zależności od możliwości dziecka 2/3/4 instrumenty mogą być sygnały takie jak klaśnięcie, tupnięcie, zagwizdanie) dziecko ma mieć na podłodze tylko określone części ciała.

Przykład:

  • lewa dłoń + obie stopy,
  • prawa dłoń +lewa stopa,
  • prawa stopa,
  • obie dłonie+prawa ręka+głowa,
  • tylko pupa, oprócz stawania na samej głowie można wymyślić wszystko.
  • Dziecko siedzi na podłodze rękoma podpiera się z tyłu(tzw. Siad równoważny) i nimi też się napędza, nogi zgięte podniesione lekko do góry. Dziecko robi 2-3 obroty w prawo i dajemy coś do powąchania z zamkniętymi oczami i ma zgadnąć co to (możemy dawać różne przyprawy suszone lub świeże, przekrojone owoce, inne przedmioty spożywcze itp.) później zakręcenie się w drugą stronę i kolejny zapach. Ważne: ilość obrotów oraz zapachów dobieramy patrząc na reakcję dziecka, za pierwszym razem lepiej nie przekraczać 3-4 zapachów. Również z obrotami należy uważać i zacząć od małej liczb ponieważ może zakręcić się dziecku w głowie ale również może podnieść się mocno poziom pobudzenia.
  • Rozkładamy dwa tory z pachołków (czyli np. kubeczków plastikowych/ butelek napełnionych lekko wodą/dużych pluszaków )w takich odstępach aby można było przebiec slalomem. Na końcu możemy ułożyć np. 5 samochodzików i zaczynamy zawody z dzieckiem.
  • W jedną stronę biegniemy jak kot (na dłoniach i stopach) nad rozstawionymi przeszkodami, zabieramy np. samochodzik i jak najszybciej wracamy slalomem. Dla urozmaicenia zamiast wersji ‘kot’ możemy poprosić aby dziecko szło jak ‘rak’.
  • Biegniemy slalomem a wracając również slalomem zbieramy raz prawą raz lewą ręka pachołki.
  • Wersja starszych to skaczemy nad naszymi pachołkami obunóż a wracamy biegnąc slalomem tyłem.

Zabawy dostarczające bodźców czucia głębokiego:

  • Przepychanki na zmianę z dzieckiem wybieramy którą częścią ciała się przepychamy. Możemy wymyślać różne pozycje w których to robimy lub różne utrudnienia jak przepychanie się jedną ręką stojąc na jednej nodze. Możemy też urządzić ‘walki kogutów’.
  • Skoki z kanapy na poduchy na dany sygnał (np. tupnięcie to skok na pupę, klaśnięcie skok na nogi)
  • Naklejamy taśmę w linii/ kładziemy sznurek lub nawet kij od szczotki. Przeskakujemy 5 razy do przodu przez linię, następnie bokiem prawym, bokiem lewym, tyłem lub na jednej nodze. Jeśli mamy kostkę do gry dla urozmaicenia możemy sobie rzucać ile oczek tyle skoków. Dziecko rzuca dla rodzica a rodzic dla dziecka. (uwaga naklejona prosto taśma przyda się również do zabawy nr 9).

Tory przeszkód doskonalące planowanie motoryczne i równowagę:

  • Tor Ninja: w wąskim miejscu w domu rozklejamy kawałki taśmy papierowej pod różnymi kątami/ odległościami i dziecko nie zrywając ma za zadanie je przejść. (trochę jak na filmach z laserami w skarbcu ). Jeżeli nie mamy taśmy to możemy między krzesłami porozciągać sznurek tylko wtedy najlepiej dociążyć krzesła bo jeśli dziecko jednak dotknie naszego ‘lasera’ to może krzesło się na niego przewrócić.
  • Na podłodze nakleić taśmę (papierową, elektryczna lub zwykłą przezroczystą i np. poprosić aby dziecko na niej flamastrem narysowało linię itp.) w różne ‘szlaczki’ i zadaniem dziecka jest przejść po nim stopa za stopa, może toczyć po niej piłkę, może iść i nieść np. piłeczkę na łyżce itp.
  • Naklejamy taśmę prosto lub kładziemy sznurek itp. (jak w zabawie nr 6) Zadaniem dziecka jest chodzenie jak kot nad linia która rozdziela prawą stronę od lewej.
  • Następnie chodzenie jak kot ale ręce się ‘plączą’ czyli przekraczają linię środkową stawiamy ręce raz po prawej stronie raz po lewej.
  • To samo zadanie tylko tym razem nogi się plączą
  • Na ręce zakładamy dwie rękawiczki lub kładziemy na dwóch kawałkach materiału, ręce suną po dwóch stronach liny równocześnie a nogi idą naprzemiennie
  • w. ręce równocześnie przesuwają się do przodu a później równocześnie dociągamy nogi (ważne aby dziecko miało w tym zadaniu skarpetki). Zadanie angażuje współpracę międzypółkulową i przekraczanie linii środkowej ciała.

Inne zabawy sensoryczne:

  • Do balonów wsypujemy różne rzeczy (trochę ryżu, mąkę, groch, jedno groszówki itd.) nadmuchujemy i mamy ‘grające baloniki’ (fajnie jeśli mamy różne kolory i każdy kolor to coś innego w środku)
  • Z zamkniętymi oczami zgadujemy co jest w środku
  • Gramy w ‘siatkówkę’ i liczymy jak najdłużej odbijając uda nam się utrzymać balon w powietrzu, sprawdzamy czy w zależności od wypełnienia jest łatwiej czy trudniej?
  • Dziecko stoi z zamkniętymi oczami, ok 3 metry od niego potrząsamy balonem a jego zadaniem jest pójść w kierunku dźwięku. Jeśli dobrze będzie mu wychodzić to możecie spróbować zagrać balonem z zamkniętymi oczami (zawiązujemy oczy chustką, możemy założyć. Zabawa ta będzie wspomagać lokalizację dźwięku jak również koncentracje na zadaniu.
  • Podczas kąpieli dajmy dziecku różne materiały, myjki, gąbki, gąbeczki itd. Aby mogło dostarczać sobie zróżnicowanych bodźców.
  • Wybieramy 5 przedmiotów codziennego użytku i prosimy dziecko aby z zamknięty oczami zgadło co to (w zależności od wieku i możliwości dziecka: możemy najpierw wspólnie wybrać te przedmioty żeby mogło je podotykać i dopiero zasłaniamy oczy i zgadujemy, nazywamy co wybraliśmy bez pokazywania i dziecko ma zgadnąć co dotyka lub sami wybieramy, nic nie mówimy a dziecko ma zgadnąć co to.W zależności od preferencji dziecka możemy zasłonić czymś oczy lub schować do worka i w nim dotyka danego przedmiotu (przykłady rzeczy: szczotka, grzebień, szczoteczka do zębów, łyżka, chochla. Ale możemy też spróbować z dotykaniem, wąchaniem a nawet próbowaniem np. owoców lub co tylko przyjdzie nam do głowy z domowych zasobów).

Zabawa wyciszająca:

  • Dziecko leży na plecach z zamkniętymi oczami. My masujemy całe ciało ugniatając a zadaniem dziecka jest mówić jaką część ciała dotykamy. Aby było trochę trudniej możemy zrobić ‘sekwencję dotknięć’ np. po sobie dociskamy jednym mocnym ruchem prawą rękę, lewą nogę  albo głowa i lewa ręka itd. Coraz bardziej utrudniając ilością dociskanych części ciała.

Udanej zabawy!!