Listopad w Raczkach
Co robiliśmy w listopadzie?
W pierwszym tygodniu świętowaliśmy Obchody Narodowego Święta Niepodległości. To istotny element wychowania – od najmłodszych lat kształtujemy postawy patriotyczne.Dzieci znają już symbole narodowe. Rozmawialiśmy też o tożsamości narodowej. Przedszkolaki dowiedziały się, jaka jest różnica pomiędzy ojczyzną a małą ojczyzną, przy okazji oglądając fotografie przedstawiające najbliższą okolicę. Na podstawie ilustracji i opowiadań nauczyły się również rozróżniać miejski i wiejski krajobraz oraz poznały charakterystyczne cechy wyglądu miast i wsi – budynki, otoczenie, odgłosy, faktury. Oprócz tego rozmawialiśmy na temat odpowiedzialności za kraj, w którym żyjemy.
W drugim tygodniu przedszkolaki dowiedziały się, że nie każdy lubi przytulanie i jest to zupełnie w porządku. Uczyły się też, jak rozpoznawać i szanować granice innych osób, a także jak komunikować swoje własne potrzeby dotyczące bliskości. Dzieci miały okazję dzielić się własnymi doświadczeniami i uczuciami, co pomogło im lepiej zrozumieć różnorodność w odczuwaniu i wyrażaniu emocji. Oprócz tego podczas zajęć przedszkolaki poznawały nazwy i funkcje różnych części ciała. Wysłuchaliśmy piosenki „Tu mam ręce”, po czym zastanowiliśmy się, dlaczego akurat w głowie mamy dużo pomysłów czy jakie funkcje spełniają inne części ciała. Dzieci z zapałem odkrywały też możliwości swojego organizmu. Dowiedziały się też wielu ciekawych informacji dotyczących zmysłów, w tym zmysłu słuchu. Bawiły się w zabawy ruchowo-sensoryczne, m.in. „Rozpoznaję zmysłami”, które uświadomiły im, że świat poznajemy za pomocą wszystkich zmysłów. Zajęcia zakończyliśmy rozmowami o tym, jak bardzo każdy z nas jest wyjątkowy i niepowtarzalny. Podkreślaliśmy też, że ważne jest akceptowanie siebie i innych oraz budowanie poczucia własnej wartości.
W trzecim tygodniu rozmawialiśmy o przygotowaniach zwierząt do zimy. Po wysłuchaniu opowiadania W. Kosteckiej „Jak chrapie niedźwiedź?” przedszkolaki zrozumiały, że zwierzęta podobnie jak ludzie również potrzebują snu – jedne śpią w dzień, bo są aktywne w nocy, inne śpią w nocy, tak jak ludzie. Gdy natomiast przychodzi zima, niektóre zwierzęta, np. niedźwiedzie, borsuki czy nietoperze, zasypiają na kilka miesięcy, ponieważ wtedy trudno jest zdobyć pożywienie. Oprócz tego rozmawialiśmy, jak ważny jest odpoczynek i wyciszenie przed snem, a także co sprzyja zasypianiu. Doszliśmy do wniosku, że dla wielu dzieci niezwykle ważne są przytulanki i książeczki czytane przed snem. Dzieci utrwalały znajomości nazw niektórych zwierząt mieszkających w lesie, a także rozwijały umiejętności językowe przez dzielenie na sylaby i tworzenie zdrobnień. Dowiedziały się również, jakie są przysmaki niektórych zwierząt leśnych, a także za pomocą zabaw matematycznych „Uczta zwierząt” czy „Robimy zapasy” kształtowały umiejętności przeliczania i klasyfikowania.
W czwartym tygodniu zajmowaliśmy się projektem edukacyjnym „Człowiek- tajemnice zdrowia”. Podczas projektu przygotowaliśmy siatkę wiedzy, która z każdym dniem uzupełniała się o nowe informacje. Nauczyliśmy się nazw części ciała po polsku i angielsku. Zajrzeliśmy do wnętrza człowieka dowiadując się jakie ma organy i za co są odpowiedzialne. Oglądaliśmy i czytaliśmy wiele książek o ciele człowieka. Słuchaliśmy bicia serca z pomocą stetoskopu oraz oglądaliśmy zdjęcia RTG. Dowiedzieliśmy się jak wygląda szkielet człowieka i zrobiliśmy pracę plastyczną obrazującą jego wygląd. Gościliśmy na zajęciach psychologa, który opowiadał o emocjach oraz sposobach radzenia sobie z nimi. Poznaliśmy sekrety witamin oraz zdrowego żywienia, a także zapoznaliśmy się z piramidą zdrowego żywienia i ruchu. Zajrzeliśmy też do przedszkolnej apteczki i omówiliśmy jej zawartość. Nauczyliśmy się również bandażować rany, wzywać pomoc i układać poszkodowanych w pozycji bezpiecznej.