Wrzesień w Raczkach
Co robiliśmy we wrześniu?
Pierwszy tydzień w naszym przedszkolu upłynął w atmosferze pełnej entuzjazmu i pozytywnych emocji. Dzieci wróciły do nas z uśmiechami na twarzach, a my cieszymy się, że znów możemy spędzać z nimi czas, wspólnie się ucząc i bawiąc.
W pierwszym tygodniu skupiliśmy się na tematyce emocji, pomagając dzieciom wyrazić swoje uczucia związane z powrotem do przedszkola. Dzieci miały możliwość rozwijania umiejętności rozpoznawania i wyrażania podstawowych emocji, jak również wzmacniania pewności siebie przez wypowiedzi na forum grupy. Zwróciliśmy także uwagę, żeby przedszkolaki miały okazję do przypomnienia sobie imion pozostałych dzieci i zacieśniały więzi rówieśnicze. Początek wspólnej przygody przedszkolnej to również idealny czas na doskonalenie rozumienia pojęć: osobistei wspólne. Dzieci rozwijały umiejętność klasyfikacji i różnicowania pojęć, a zagadki dotyczące ich rozróżniania przyczyniły się do wyrabiania poczucia szanowania rzeczy i uczuć innych osób. Dzieci chętnie brały udział w zabawach ruchowo- -muzycznych. Utrwalały znajomość poznanej piosenki „Wesołe przedszkole”,a także bawiły się chustą animacyjną, dzięki czemu rozwijały wrażliwość muzyczną i czerpały przyjemność z przygotowanych zabaw.
W drugim tygodniu w przedszkolu prowadziliśmy zajęcia poświęcone m.in. nauce dobrych manier. Naszym celem było wsparcie dzieci w rozwijaniu umiejętności społecznych i zachęcenie ich do kierowania się uprzejmością w codziennym życiu. Ustaliliśmy również zasady grupowe, aby uwrażliwić dzieci na potrzebę ich stosowania. Było to niezwykle przydatne i istotne podczas aktywności, która także nastąpiła w minionym tygodniu, a mianowicie zwiedzaniu przedszkola. Wybraliśmy się wtedy w odwiedziny do innych grup, dyrektora i jego gabinetu, dozorcy, intendenta oraz woźnych. Zajęliśmy się również utrwalaniem znajomości pojęć matematycznych dotyczących orientacji przestrzennej, a także kształtowaniem umiejętności określania położenia przedmiotów względem innych. Ponieważ naszą codziennością w przedszkolu jest dbanie o higienę osobistą, nie zapominamy oczywiście o myciu rąk przed posiłkami. Przeprowadziliśmy bardzo ciekawy eksperyment „Mydło i zarazki”, który uświadomił wszystkim, jak mydło działa na zarazki i jak ważne jest dbanie o higienę. Zwieńczeniem minionego tygodnia było bardzo atrakcyjne dla dzieci nietypowe święto „Dzień Kropki”.
Trzeci tydzień upłynął nam pod hasłem tygodnia sportowego. Dzieci zapoznawały się z ideą igrzysk olimpijskich oraz zapoznawały się z różnorodnymi sportami. Oglądały prezentację o historii igrzysk oraz zapoznawały się z maskotkami olimpijskimi. Uczyły się o tym jakie sporty uprawiane są podczas letnich a jakie podczas zimowych igrzysk oraz oglądały filmy z polskimi medalistami w akcji. Sami również ćwiczyliśmy przechodząc przez tor przeszkód. Wybraliśmy się także na wycieczkę do parku na ćwiczenia w plenerze oraz uczyliśmy się korzystać z siłowni plenerowej. Całość zwieńczyła przedszkolna olimpiada z okazji Dnia Przedszkolaka na której dzieci rywalizowały ze sobą w czterech konkurencjach. Każdy otrzymał puchar.
W czwartym tygodniu wyzwalaliśmy nasz potencjał artystyczny i refleksję, że jesień to niezwykła pora roku, pełna kolorów i fascynujących przemian. Dzieci poprzez sztukę, ekspresję plastyczną i muzyczną wyrażały swoje emocje i wrażenia związane z jesienią. Ten tydzień obfitował również w przypominanie i utrwalanie nazw owoców, a także rozwijanie umiejętności dzielenia słów na sylaby. Dzięki wspólnym zabawom dowiedziały się także, co powstaje z owoców. Ponieważ bezpieczeństwo naszych przedszkolaków to dla nas priorytet, duży nacisk położyłyśmy na podkreślanie, jak istotne jest przestrzeganie zasad – zarówno w naszej placówce, jak i poza nią, np. na drodze. Dziecimiały okazję przetestować swoją wiedzę w praktyce podczas spaceru do parku.