Styczeń 2025
Styczeń to czas na rozmowy o nowym roku i następstwach czasu. Te tematy są jeszcze abstrakcją dla trzylatka, jednak pomimo tego już na tym etapie staramy się zainteresować dzieci wybranymi zagadnieniami związanymi z mierzeniem upływu czasu. Poznawaliśmy funkcje zegara i wybrane zwyczaje związane z żegnaniem starego roku i witaniem nowego, rozwijaliśmy umiejętność słuchania ze zrozumieniem, poznawaliśmy pojęcia związane z następstwami czasu - wczoraj, dziś, dostrzegaliśmy rytm w następowaniu po sobie dnia i nocy, poznawaliśmy zjawisko cyklicznego występowania miesięcy i cechy charakterystyczne pierwszego miesiąca roku, poznawaliśmy cechy pór roku.
W tym miesiącu odbył się Dzień Babci i Dziadka, w kontekście tej uroczystości poznawaliśmy znaczenie słowa szacunek w odniesieniu do osób starszych, utrwalaliśmy nazwy członków rodziny i relacji ich łączących, uczyliśmy się piosenek, dzięki którym mogliśmy wyrazić swoje uczucia do najbliższych członków rodziny, w ten sposób uczyliśmy się również znaczenia roli rodziny, wzmacnialiśmy więzi rodzinne podczas wydarzenia, ale również kształtowaliśmy wrażliwość muzyczną i wdrażaliśmy się do przełamywania lęku przed publicznymi występami.
Styczeń był również czasem rozpoczęcia karnawału. Karnawał to czas, kiedy warto budować w dzieciach poczucie estetyki i wrażliwości na walory muzyczne. Poznawaliśmy znaczenie słowa karnawał, wzbogacaliśmy słownictwo (konfetti, serpentyna), dbaliśmy o integrację zmysłów, braliśmy udział we wspólnych zabawach i tańcach, czerpaliśmy radość z przebywania z rówieśnikami. Wiele pozytywnych emocji i wrażeń dostarczył bal przebierańców. W naszej sali zorganizowaliśmy kącik przebierańców, gdzie dostępne były różne rekwizyty takie jak peruki, kapelusze, korony, różdżki itp.
Oprócz tego kształtowaliśmy umiejętność wypowiadania się na określony temat, uwrażliwialiśmy się na potrzeby drugiego człowieka, rozwijaliśmy umiejętność wypowiadania się na określony temat i słuchania ze zrozumieniem, kształtowaliśmy słuch fonematyczny, ćwiczyliśmy motorykę narządów mowy, wdrażaliśmy się do zachowywania ciszy podczas wykonywania wszelkich ćwiczeń i zadań, utrwalaliśmy nazwy kolorów, wdrażaliśmy się do uważnego i aktywnego słuchania utworu literackiego, doskonaliliśmy umiejętność przeliczania w zakresie 3, rozwijaliśmy orientację przestrzenną, ćwiczyliśmy koordynację wzrokowo-ruchową, doskonaliliśmy umiejętność odwzorowywania, rozwijaliśmy sprawność manualną, wzmacnialiśmy wiarę we własne możliwości.