Integracja sensoryczna - ćwiczenia cz. 1
Integracja Sensoryczna – zestaw ćwiczeń cz. 1
Na rozgrzewkę zabawy stymulujące układ przedsionkowy:
- Bieganie po pokoju na dany sygnał ( w zależności od możliwości dziecka 2/3/4 instrumenty mogą być sygnały takie jak klaśnięcie, tupnięcie, zagwizdanie) dziecko ma wykonać zadaną czynność i tak np. klaśnięcie to 5 pajacyków, tupnięcie to 5 przysiadów itd.
- Dziecko siedzi na środku kocyka i rodzic/rodzeństwo go ciąga po całym pokoju, w różnych pozycjach : siad, klęk podparty, klęk, leżenie tyłem, leżenie przodem a nawet (tylko tu powoli) w staniu. Aby urozmaicić zabawę możemy poprosić dziecko o pozbieranie rozrzuconych zabawek.
Zabawy dostarczające bodźców czucia głębokiego:
- Zawijanie w naleśnik a później oklepywanie, ugniatanie, rozcieranie. Jeśli mamy to super do tej zabawy sprawdza się prześcieradło ‘z gumką’ takie rozciągliwe. Na koniec dziecko samo próbuje się oswobodzić.
- Leżenie na plecach dociskamy jedną część ciała i prosimy żeby dziecko ją podniosło. Próbujemy nie podpowiadać słowami np. naciskamy prawą rękę albo prawa ręka i lewą nogę, lewą ręka i lewą nogę itd.
- Rozkładamy np. grube książki, pluszaki lub cokolwiek interesującego dla dziecka znajdziemy (w zależności od wieku i możliwości) w odstępach i prosimy dziecko żeby przeskakiwało nad nimi : obunóż lub na jednej nodze.
Tory przeszkód doskonalące planowanie motoryczne i równowagę:
- Zabawa ‘raz dwa trzy, Baba Jaga patrzy’ - stajemy na drugim końcu pokoju niż dziecko i mówimy raz dwa trzy Baba Jaga patrzy, kiedy się odwracamy dziecko musi ‘zastygnąć’ w miejscu. Zachęcamy dziecko do przyjmowania różnych póz.
- Ustawiamy krzesła jedno za drugim z odstępami i w zależności od wieku i możliwości dziecka możemy poprosić aby: przeszło jak w tunelu pod krzesłami, przeszło pod dwoma krzesłami, a pod dwoma nad, przeszło pod jednym krzesłem, nad jednym i obok ostatniego itd. A wracamy jak ‘kot’ (tylko na dłoniach i stopach) lub jak rak (podpór tyłem pupa wysoko tak aby klatka piersiowa i brzuch były w linii prostej) i tak możemy przenosić np. zabawki czekające na końcu toru przeszkód. Bardzo ważne jest kształtowanie poczucia własnego ciała w przestrzeni przez naukę ‘nad’, ‘pod’, ‘obok’, ‘pomiędzy’ dlatego budując tory przeszkód próbujmy ich często używać. Dla starszych dzieci możemy zrobić kartki ze strzałkami które będą oznaczać ‘tajny kod’ jak należy przejść krzesła, zadaniem dziecka jest zapamiętanie wzoru ze strzałek i spróbować tak go przejść, bez podglądania wzoru.
- Chodzenie stopa za stopą (pięta dotyka palców). Prosimy dziecko aby stópkami zmierzyło np. długość dywanu, odległość z kuchni do łazienki, długość pokoi itd. Starszym dzieciom możemy narysować plan mieszkania i poprosić o zapisanie poszczególnych długości na mapie.
Zabawa wyciszająca:
- Dziecko kładzie się na brzuchu, masujemy mocno dociskając rękoma całe ciało (można użyć małej lub dużej piłki, wałka do ciasta lub butelki z wodą) a dziecko jak ciasto ‘przykleja się’ do podłogi. Po wymasowaniu całego ciała próbujemy delikatnie oderwać rękę prawą później lewą (chwytamy blisko stawu ramiennego) , następnie po kolei nogi (chwyt również blisko stawu biodrowego) dziecko cały czas próbuje mocno trzymać ciało przyklejone do podłogi. Na koniec próbujemy lekko podnieść prawa, później lewą stronę miednicy, możemy też na koniec spróbować odwrócić na plecy całe dziecko. Zabawę analogicznie powtarzamy w leżeniu na plecy.
Udanej zabawy!!
p.s. W kolejnym zestawie ćwiczeń przyda się papierowa taśma, albo elektryczna, ale będzie też wariant jak sobie poradzić bez.