Informacja Administratora

Na podstawie art. 13 ust. 1 i 2 Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych), Dz. U. UE. L. 2016.119.1 z dnia 4 maja 2016r., dalej RODO informuję:
1. dane Administratora i Inspektora Ochrony Danych znajdują się w linku „Ochrona danych osobowych”,
2. Pana/Pani dane osobowe w postaci adresu IP, są przetwarzane w celu udostępniania strony internetowej oraz wypełnienia obowiązków prawnych spoczywających na administratorze(art.6 ust.1 lit.c RODO),
3. dane osobowe mogą być przekazywane organom państwowym, organom ochrony prawnej (Policja, Prokuratura, Sąd) lub organom samorządu terytorialnego w związku z prowadzonym postępowaniem,
4. Pana/Pani dane osobowe nie będą przekazywane do państwa trzeciego ani do organizacji międzynarodowej,
5. Pana/Pani dane osobowe będą przetwarzane wyłącznie przez okres i w zakresie niezbędnym do realizacji celu przetwarzania,
6. przysługuje Panu/Pani prawo dostępu do treści swoich danych osobowych oraz ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania lub prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania,
7. ma Pan/Pani prawo wniesienia skargi do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych,
8. podanie przez Pana/Panią danych osobowych jest fakultatywne (dobrowolne) w celu udostępnienia strony internetowej,
9. Pana/Pani dane osobowe nie będą podlegały zautomatyzowanym procesom podejmowania decyzji przez Administratora, w tym profilowaniu.
zamknij

Integracja Sensoryczna - ćwiczenia oddechowe

Oddech jest podstawową funkcją życiową, która reguluje nasz stan pobudzenia . Po oddechu można poznać czy ktoś jest zdenerwowany czy też zrelaksowany. Jest to proces podświadomy o którym nie myślimy, a który jest bardzo ważny – już  kilka minut ćwiczeń oddechowych dziennie może poprawić nam nastrój. Ale co ważne oddech pomaga regulować emocje oraz pomaga w koncentracji i uwadze na zadaniu, co jest szczególnie istotne dla naszych dzieci.

W codziennym życiu najczęściej oddychamy torem piersiowym (górną częścią żeber) jest to dość płytki i szybki oddech. Najzdrowszym torem do oddychania jest tor żebrowo-brzuszny który angażuje przeponę dzięki czemu płuca są lepiej wentylowane.

„Ćwiczenia oddechowe optymalizują rozwój mózgu dzieci, dzięki czemu poprawia się ich skupienie uwagi i zmniejsza podatność na stres”

Daniel Goleman twórca m.in. „Inteligencja Emocjonalna”

Dr Daniel Goleman w jednej ze szkół w Nowym Jorku wprowadził zabawę oddechową przed rozpoczęciem zajęć u dzieci 5 i 6 letnich. Dzieci kładły się na podłodze z misiem na brzuchu, następnie nabierały powietrze tak, aby miś się podnosił. Powtarzały takie rytmiczne oddychanie przez 5 minut.

Według dr Golemana ćwiczenie to wzmacniało połączenia mózgowe dzieci, co wpływało na ich zdolność do koncentracji i utrzymaniu uwagi na zadaniu. Były lepiej przygotowane do zarzadzania własnymi emocjami.

Dlatego w tym trudnym, stresującym i nerwowym czasie spróbujmy z dziećmi pobawić się trochę oddechem.

Poniżej przedstawiam kilka zabaw oddechowych. Jednorazowo nie powinno się przekraczać 15 min. ćwiczeń gdyż można spowodować hiperwentylacje dziecka. Zabawy oddechowe najlepiej robić w przewietrzonym pokoju.

Przykłady zabaw oddechowych:

  1. Rośnie kwiatuszek/drzewo. Dziecko stoi z opuszczonymi ramionami. Powoli nabiera powietrza nosem, unosi ramiona do góry i wspina się na palce. Następnie powoli ustami wypuszcza powietrze ramiona opadają razem z całym tułowiem ku ziemi. 5 powtórzeń. Możemy dodać przy wypuszczaniu powietrza szum drzewa ‘szzzzzz’
  1. Dziecko w klęku podpartym à jest kotem. Powoli nabiera powietrza nosem tak aby brzuszek kotka urósł, plecy lekko opadają. Następnie wydech ustami, brzuch kota się opróżnia a plecy lekko podnoszą.
  2. (dla starszych dzieci)Siad na krawędzie krzesła, ręce na brzuchu i plecach. Prosimy aby dziecko powoli ‘napompowało’ swój brzuch i plecy. W tym ćwiczeniu jest ważne aby dziecko myślało o tym że powietrze ma dotrzeć do pleców i je napełnić.
  3. Szukanie zapachów: chodzimy po domu i szukamy rozmaitych zapachów np. kwiatków, ziół, mydła, perfum itd. Zwracamy uwagę na długi wdech powietrza nosem(3 sek.) i spokojny wydech ustami. Możemy dziecku zawiązać oczy aby musiało zgadnąć co to może być, wtedy ta zabawa będzie świetnie ćwiczyć kreatywność dziecka.
  4. Na kartce papieru nakładamy farby i prosimy dziecko aby za pomocą słomki/małej rurki rozdmuchiwało farby tworząc obraz. Zwracamy uwagę na wdech nosem.
  5. Puszczanie baniek mydlanych.
  6. W kąpieli (jeśli posiadacie Państwo wannę) zróbcie wyścigi piłeczek pingpongowych lub innych lekkich piłeczek. Zabawę można też wykonać w dużej misce: która piłeczka przepłynie pierwsza na drugą stronę. Zamiast piłeczek można np. stworzyć papierowe stateczki. W kąpieli fajną zabawą będzie też rozdmuchiwanie piany. Możemy również nakładać pianę na różne części ciała i prosić aby dziecko zdmuchnęło.
  7. Burza w kubku -> dziecko za pomocą słomki próbuje zrobić jak najdłuższą/największą burzę w kubku z wodą. Możemy zrobić zawody ‘kto dłużej’ na jednym oddechu.
  8. Wycinamy z papieru/gazety np. motylki, listki, piórka. Dziecko leży na plecach motylek na ustach i próbuje aby motylek poleciał jak najdalej dzięki długiemu wydechowi. Dziecko może też siedzieć np. przed stołem i po kolei zdmuchiwać motylki ustawione w rzędzie. W leżeniu na brzuchu na podłodze (najlepiej bez dywanu/wykładziny) możemy zrobić zawody czyj pierwszy motylek doleci do mety.
  9. Dziecko leży swobodnie na plecach ulubiony pluszak na brzuszku. Dziecko powoli spokojnie oddycha tak aby miś się unosił.

Pamiętajmy że prawidłowy wdech wykonujemy nosem a wydech- który powinien być dłuższy- ustami.

Miłej zabawy