Informacja Administratora

Na podstawie art. 13 ust. 1 i 2 Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych), Dz. U. UE. L. 2016.119.1 z dnia 4 maja 2016r., dalej RODO informuję:
1. dane Administratora i Inspektora Ochrony Danych znajdują się w linku „Ochrona danych osobowych”,
2. Pana/Pani dane osobowe w postaci adresu IP, są przetwarzane w celu udostępniania strony internetowej oraz wypełnienia obowiązków prawnych spoczywających na administratorze(art.6 ust.1 lit.c RODO),
3. jeżeli korzysta Pan/Pani z odnośnika na stronie będącego adresem e-mail placówki to zgadza się Pan/Pani na przetwarzanie danych w celu udzielenia odpowiedzi,
4. dane osobowe mogą być przekazywane organom państwowym, organom ochrony prawnej (Policja, Prokuratura, Sąd) lub organom samorządu terytorialnego w związku z prowadzonym postępowaniem,
5. Pana/Pani dane osobowe nie będą przekazywane do państwa trzeciego ani do organizacji międzynarodowej,
6. Pana/Pani dane osobowe będą przetwarzane wyłącznie przez okres i w zakresie niezbędnym do realizacji celu przetwarzania,
7. przysługuje Panu/Pani prawo dostępu do treści swoich danych osobowych oraz ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania lub prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania,
8. ma Pan/Pani prawo wniesienia skargi do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych,
9. podanie przez Pana/Panią danych osobowych jest fakultatywne (dobrowolne) w celu udostępnienia strony internetowej,
10. Pana/Pani dane osobowe nie będą podlegały zautomatyzowanym procesom podejmowania decyzji przez Administratora, w tym profilowaniu.
zamknij

Październik w Raczkach

Co robiliśmy w październiku?

W pierwszym tygodniu uczyliśmy się odpowiednich postaw nie tylko społecznych, w odniesieniu do rówieśników czy dorosłych, lecz także w stosunku do zwierząt. Była to idealna okazja do uczenia dzieci empatii i szacunku do zwierząt oraz natury. Wskazałyśmy, jakich granic należy przestrzegać, kiedy chcemy bezpośrednio uczestniczyć w życiu przyrody, oraz że szacunek do natury jest bardzo ważną wartością. Z opowiadania W. Kosteckiej przedszkolaki dowiedziały się , kto jest mieszkańcem lasu, a które zwierzęta zamieszkują w innych środowiskach. Za sprawą zabaw „Cały las mieszkańców” i „Spacer do lasu” uporządkowały również całą swoją dotychczasową wiedzę i podsumowały zasady dotyczące tego, jak należy zachować się w lesie. Przedszkolaki poznały wiele ciekawostek z związanych z mieszkańcami lasów. W naszym planie dnia znalazło się również miejsce dla zabaw muzyczno-ruchowych. Dzięki nim dzieci mogły naśladować ruchy i odgłosy zwierząt.

W drugim tygodniu zastanawialiśmy się, jakie są sposoby na nudę. Zrobiliśmy burzę mózgów i wymieniliśmy się pomysłami, co można robić, kiedy na przykład pada. Przy okazji poruszyliśmy temat emocji. Dzieci utrwalały znajomość ich nazw i przyporządkowały je do konkretnych sytuacji. Zapoznaliśmy się z wierszem M. Rusinka i K. Huzar-Czuba „Wspólne gotowanie”. Rozpoczęło to dyskusję na temat tego, czy wspólne gotowanie jest atrakcyjną aktywnością i czy dzieci pomagają w domach w przygotowaniu posiłków. Przedszkolaki bawiły się również w zabawę pantomimiczną „Gotowanie”, podczas której naśladowały czynności konieczne do wykonania różnych dań. Oprócz tego rozwijały umiejętność tworzenia rymów w zabawie „Rymy raz dwa wymyślimy”. W tym tygodniu dzieci poznały też nową figurę geometryczną – koło. Bawiły się w zabawy matematyczne, grafomotoryczne i ruchowe, dzięki którym utrwaliły wiedzę na ten temat. Kształtowały umiejętność rozpoznawania pogody, a także poznawały zjawisko powstawania deszczu.

W trzecim tygodniu wiele uwagi poświęciliśmy tematowi zdrowego odżywiania pod hasłem „Zdrowie na talerzu”. Dzieci utrwalały znajomość nazw warzyw i owoców, a także w zabawie „Jedna gruszka, dwie gruszki” kształtowały umiejętność tworzenia liczby mnogiej. W „Ogródkowych zagadkach” z kolei grupowały i przeliczały warzywa, wykorzystując figury geometryczne. W ramach następnych zajęć dzieci miały okazję odkrywać, jak ważne jest zdrowe odżywianie i jak wpływa ono na nasze samopoczucie oraz zdrowie. Zajęcia ruchowo-muzyczne bardzo umiliły proces dydaktyczny, w którym oprócz znajomości rodzajów warzyw przedszkolaki doskonaliły przeliczanie, kategoryzowanie, nazwy kolorów, a także wzbogacały wiedzę o zdrowym odżywianiu. „Zgadywanki” były doskonałą okazją do podsumowania wszystkich poznanych informacji o warzywach.

W czwartym tygodniu zajmowaliśmy się tematem bajek. Przy tej okazji wysłuchaliśmy opowiadania W. Kosteckiej „Co mieszka pod łóżkiem?”. Skłoniło to przedszkolaki do refleksji, że należy rozmawiać z bliskimi o swoich trudnościach i niepokojach. Dzieci wykonały również pracę plastyczną „Jak wygląda strach?”, uwzględniając przy tym dobór odpowiednich kolorów. Dodatkowo w trakcie zajęć dowiedziały się o różnych źródłach strachu, w tym powiązaniu
z wyobraźnią
– często to, czego się boimy, nie jest tak straszne, jak się nam wydaje. Po zapoznaniu z wierszem „Straszny smok” dzieci doszły również do wniosku, że niektóre postaci budzące strach występują tylko w książkach i opowieściach, a tym samym nie istnieją naprawdę. Zabawa „Bądź czujny” pozwoliła z kolei poćwiczyć rozróżnienie prawdziwego zagrożenia od sytuacji, w której nic nam nie grozi. Zajęcia w minionym tygodniu pomogły więc przedszkolakom oswoić strach i przekonać się, że jest on bardzo ważny na co dzień. Dzięki wspólnym dyskusjom i zabawom zaczęły lepiej rozumieć swoje emocje i nauczyły się, jak je kontrolować. Oprócz tego podczas zajęć dowiedziały się, kim jest Yeti, a także ćwiczyły opis zwierząt z kopytami, racicami, ogonami, pazurami, ryjkami, uszami i ostrymi zębami.

Przez ostatni tydzień w naszym przedszkolu z entuzjazmem realizowaliśmy temat dotyczący rodziny. Był to niezwykły czas, w którym nasze przedszkolaki mogły bliżej przyjrzeć się, czym jest rodzina, jakie role pełnią jej członkowie i jak ważne są więzi, które ich łączą. Po zapoznaniu się
z opowiadaniem W. Kosteckiej „Kim był dziadek Sławek?” omówiliśmy je, zwracając szczególną uwagę na to, jak istotne jest poznawanie zarówno członków rodziny, jak i naszych przodków. Zgłębialiśmy też historię swoich bliskich m.in. przez zabawę językową „Co wiem o mojej rodzinie?” czy ruchową „Kim są moi bliscy?”.