Plan pracy dla Raczków na kwiecień 2024
Tematy kompleksowe:
- Kto nam pomoże?
- Chronimy dzieci.
- Dbamy o naszą planetę.
- Na wiosennej łące.
Zamierzenia wychowawczo – dydaktyczne:
Przygotowanie do nauki czytania:
- Ćwiczenie umiejętności odróżniania zdania pytającego od oznajmującego.
- Rozwijanie koncentracji na słowie czytanym.
- Uważne słuchanie głośnego czytania, odpowiadanie na pytania do tekstu.
- Rozbudzanie zainteresowania książkami poprzez czytanie opowiadań podczas odpoczynku poobiedniego.
- Kształtowanie umiejętności uważnego słuchania tekstu literackiego.
- Poznanie pojęć ekolog.
- Nabycie wiedzy o odnawialnych źródłach energii.
- Wprowadzenie pojęcia recykling, utrwalenie wiedzy dotyczącej tematu tygodnia.
- Wprowadzenie pojęć: sortowanie śmieci, wysypisko, śmieciarka.
- Poznanie wyglądu i nazw wiosennych kwiatów, poszerzenie wiedzy na temat pomagania owadom.
- Zapoznanie z wyglądem i nazwami mieszkańców łąki, doskonalenie umiejętności analizy sylabowej, rozwijanie umiejętności słuchania ze zrozumieniem oraz odpowiadania na pytania, uwrażliwianie na piękno otaczającej przyrody, rozbudzanie wyobraźni.
- Utrwalenie wiedzy na temat mieszkańców łąki.
- Utrwalanie znajomości numerów alarmowych i sytuacji, w których ich użycie jest niezbędne, poszerzenie wiedzy na temat służb ratunkowych.
- Rozwijanie postawy wdzięczności wobec pracowników służb ratunkowych oraz innych ludzi.
- Poznawanie zadań służb ratunkowych, kształtowanie umiejętności odpowiadania na pytania, zapoznanie się z hasłem ewakuacja i omówienie zasad zachowania się podczas ewakuacji, budowanie zaufania do innych.
- poznanie specyfiki pracy policji, doskonalenie umiejętności swobodnego wypowiadania się na podany temat, wdrażanie do respektowania powszechnie przyjętego prawa.
- poszerzenie i utrwalenie wiadomości na temat pracy strażaka, kształtowanie umiejętności układania i kontynuowania rytmów, rozwijanie twórczej ekspresji ruchowej, plastycznej, doskonalenie umiejętności współdziałania z innymi dziećmi podczas zabaw i wykonywania zadań.
Edukacja matematyczna:
- Nabywanie wiedzy na temat różnych typów kalendarzy.
- Doskonalenie umiejętności przeliczania.
- Doskonalenie umiejętności przeliczania, porównywania oraz dokonywania innych czynności matematycznych, kształtowanie postawy przyjaznej przyrodzie.
- Ćwiczenie orientacji w przestrzeni.
- Poznanie nazw i sposobu użycia przyrządów służących do mierzenia, kształtowanie umiejętności określania odległości za pomocą określeń bliżej, dalej, ćwiczenie prawidłowego posługiwania się pojęciami wysoko, nisko.
Przygotowanie do nauki pisania:
- Doskonalenie umiejętności odwzorowywania.
- Ćwiczenie koordynacji wzrokowo-ruchowej.
- Rozwijanie sprawności manualnej.
- Doskonalenie umiejętności prawidłowego chwytu pęsetkowego oraz kolorowania w konturach.
- Kształtowanie umiejętności rysowania po śladzie.
Edukacja przyrodnicza:
- Rozwijanie wrażliwości na otaczającą nas przyrodę.
- Poznanie sposobów oszczędzania wody.
- Wdrażanie do dbania o najbliższe otoczenie, ekologiczną postawę na co dzień, kształtowanie zachowań proekologicznych, budowanie poczucia odpowiedzialności za wspólne dobro, jakim jest planeta Ziemia.
- Poznanie zasad dotyczących segregacji śmieci: kolorów śmietników i surowców, które do nich należy wrzucać, kształtowanie praktycznej umiejętności segregowania śmieci, rozwijanie postawy proekologicznej.
- Nabycie wiedzy o odnawialnych źródłach energii.
- Kształtowanie nawyku oszczędzania wody i postawy proekologicznej.
- Zdobywanie wiadomości na temat życia pszczół.
Edukacja społeczno – moralna:
- Wdrażanie do zachowywania norm społecznych, np. oczekiwania na swoją kolej.
- Wdrażanie do zgodnej współpracy w grupie.
- Wdrażanie do uważnego słuchania i wykonywania poleceń i zadań w ustalonej kolejności.
- Wykonywanie prac plastycznych niestandardowymi technikami.
- Utrwalenie wiedzy dotyczącej tematu tygodnia, rozwijanie wrażliwości dotykowej i węchowej, rozwijanie wyobraźni, kreatywności, kształtowanie postawy odpowiedzialności za planetę.
- Uwrażliwianie na piękno otaczającej przyrody.
- Rozwijanie umiejętności rozpoznawania emocji.
- Rozwijanie wrażliwości sensorycznej, kształtowanie umiejętności starannego wykonywania prac plastyczno-technicznych, doskonalenie umiejętności zgodnej współpracy.
- Nauka rozpoznawania sytuacji, w których wzywa się pogotowie, ćwiczenie umiejętności wzywania pomocy, kształtowanie umiejętności zachowania się w czasie choroby i korzystania z apteczki.
- Kształtowanie poczucia przynależności do grupy.
- Doskonalenie współdziałania w grupie.
Edukacja muzyczna:
- Kształtowanie umiejętności rozpoznawania i wyrażania emocji związanych z muzyką.
- Rozwijanie wyobraźni dźwiękowej.
- Rozwijanie umiejętności poruszania się w rytm muzyki.
- Poznanie dźwięków zjawisk atmosferycznych.
- Kształtowanie poczucia rytmu i formy.
- Rozwijanie poczucia rytmu i świadomości ciała.
- Utrwalanie znajomości piosenki rozwijanie umiejętności muzycznych, zapoznanie z piosenką o tematyce wiosennej.
Edukacja zdrowotna:
- Zabawy ruchowe, zajęcia ruchowe i ćwiczenia gimnastyczne według pomysłów własnych, opowieści ruchowe.
- Rozwijanie sprawności fizycznej.