Plan pracy dla Raczków na marzec 2024
Tematy kompleksowe:
- Przebudzenie po zimie.
- W świecie książek.
- W wiosennym ogrodzie.
- Od kurnika do świątecznego koszyka.
Zamierzenia wychowawczo – dydaktyczne:
Przygotowanie do nauki czytania:
- Poznanie przysłowia: W marcu jak w garncu, poznanie zwrotu: ubierać się na cebulkę, kształtowanie umiejętności wypowiadania się na określony temat.
- Ćwiczenie umiejętności odróżniania zdania pytającego od oznajmującego.
- Rozwijanie koncentracji na słowie czytanym.
- Uważne słuchanie głośnego czytania, odpowiadanie na pytania do tekstu.
- Rozbudzanie zainteresowania książkami poprzez czytanie opowiadań podczas odpoczynku poobiedniego.
- Dokonywanie analizy i syntezy słuchowej – sylabizowanie.
- Poznawanie pierwszych zwiastunów wiosny.
- Utrwalenie znajomość nazw części garderoby.
- Kształtowanie umiejętności dostosowania stroju do pogody.
- Kształtowanie umiejętności uważnego słuchania tekstu literackiego.
- Poznanie sposobu dbania o książki, kształtowanie nawyku czytania książek i odkładania ich na półkę, uświadamianie wartości lektury w życiu. człowieka, wdrażanie do poczucia odpowiedzialności za wspólne mienie.
- Poznanie pojęć biblioteka, księgarnia i różnic między tymi miejscami.
- Ćwiczenie właściwego zachowania podczas wizyt w bibliotece, księgarni.
- poznanie wybranych tradycji związanych z Wielkanocą, rozwijanie wiedzy na temat działania gospodarstwa wiejskiego, pracy gospodarza, rolnika. utrwalenie znajomości nazw zwierząt hodowlanych i budynków będących częścią gospodarstwa, rozwijanie poczucia odpowiedzialności za zwierzęta hodowlane, kształtowanie nawyku systematycznej pracy.
Edukacja matematyczna:
- Nabywanie wiedzy na temat różnych typów kalendarzy.
- Doskonalenie umiejętności przeliczania.
- Ćwiczenie orientacji w przestrzeni.
- Kształtowanie umiejętności wyodrębniania ze zbioru jednostki na podstawie podanej cechy, rozwijanie chęci uczestniczenia w zabawach badawczych i eksperymentach.
Przygotowanie do nauki pisania:
- Doskonalenie umiejętności odwzorowywania.
- Ćwiczenie koordynacji wzrokowo-ruchowej.
- Rozwijanie sprawności manualnej.
- Doskonaleni sprawności palców: lepienie z plasteliny.
- Doskonalenie umiejętności prawidłowego chwytu pęsetkowego oraz kolorowania w konturach.
- Kształtowanie umiejętności rysowania po śladzie.
Edukacja przyrodnicza:
- Poznanie znaczenia przysłowia: W marcu jak w grancu.
- Rozwijanie wrażliwości na piękno przyrody.
- Poznanie pierwszych zwiastunów wiosny.
- Rozwijanie kreatywności podczas tworzenia prac plastycznych.
- Rozwijanie świadomości występowania różnorodnych zjawisk atmosferycznych.
- Poznanie ptaków przylatujących wiosną do Polski.
- Rozwijanie wrażliwości na otaczającą nas przyrodę.
Edukacja społeczno – moralna:
- Poznanie oznak wiosennej pogody.
- Uświadomienie wartości wynikającej z obcowania z książkami.
- Rozwijanie szacunku do odrębnego sposobu przeżywania emocji przez poszczególne osoby.
- Rozwijanie umiejętności zgodniej współpracy w grupie rówieśniczej.
- Wdrażanie do zachowywania norm społecznych, np. oczekiwania na swoją kolej.
- Wdrażanie do zgodnej współpracy w grupie.
- Poznanie tradycji wielkanocnych, wdrażanie do rozumienia wartości, jakie niesie kultywowanie tradycji.
Edukacja muzyczna:
- Kształtowanie umiejętności rozpoznawania i wyrażania emocji związanych z muzyką.
- Rozwijanie wyobraźni dźwiękowej.
- Rozwijanie umiejętności poruszania się w rytm muzyki.
- Poznanie dźwięków zjawisk atmosferycznych.
- Poznanie nowej piosenki rozwijanie słuchu muzycznego, ćwiczenie umiejętności klasyfikowania książek ze względu na tematykę.
- O tematyce wiosennej, rozwijanie sprawności ruchowej i umiejętności reagowania na sygnał w zabawie, kształtowanie wrażliwości na otaczającą przyrodę, ćwiczenie umiejętności zgodnej zabawy w grupie.
Edukacja zdrowotna:
- Zabawy ruchowe, zajęcia ruchowe i ćwiczenia gimnastyczne według pomysłów własnych, opowieści ruchowe.