Kwiecień
Co robiliśmy w kwietniu?
W pierwszym tygodniu kwietnia budowaliśmy wrażliwość na otaczającą przyrodę, poznawaliśmy rolę pszczół i innych owadów zapylających. Zapoznawaliśmy się z nazwami i wyglądem mieszkańców łąki. Kształtowaliśmy umiejętność określania odległości: bliżej i dalej, wyjaśnialiśmy znaczenie określeń: wysoko, nisko, głęboko oraz kształtowaliśmy umiejętność określania położenia przedmiotów w przestrzeni: nad, na, ponad, rozwijaliśmy umiejętność współpracy. Poznawaliśmy wybraną piosenkę z repertuaru dziecięcego, uczyliśmy się reagowania na zmianę tempa i dynamiki muzyki, kształtowaliśmy percepcję słuchową i pamięć muzyczną. Rozwijaliśmy tężyznę fizyczną, dbaliśmy o dokładne wykonywanie wszystkich ćwiczeń i zadań. Rozwijaliśmy zdolności manualne i percepcję dotykową, rozpoznawaliśmy kolory i kształty.
W drugim tygodniu zapoznawaliśmy się z zasadami korzystania z książek i z biblioteki. Kształtowaliśmy nawyk odkładania książek na półkę i szanowania ich. Utrwalaliśmy wiedzę na temat księgarni i biblioteki, kształtowaliśmy umiejętność właściwego korzystania z biblioteki i zachowania w księgarni. Doskonaliliśmy rozumienie cech wielkościowych, rozwijaliśmy umiejętność przeliczania. Zapoznawaliśmy się z procesem tworzenia książki, kształtowaliśmy postawę gotową do poznawania nowych zawodów, dostrzegaliśmy wartość pracy każdego człowieka w procesie tworzenia książki. Poznawaliśmy właściwości papieru, wykonywaliśmy ćwiczenia z zakresu integracji sensorycznej, wdrażaliśmy się do pracy zespołowej.
W trzecim tygodniu zapoznawaliśmy się z zawodem strażaka i numerem alarmowym 112, rozwijaliśmy umiejętność uważnego słuchania i odpowiadania na pytania. Uczyliśmy się o pracy policjanta, rozwijaliśmy umiejętność uważnego słuchania czytanego wiersza, rozwijaliśmy umiejętność budowania wiedzy o świecie, wdrażaliśmy się do respektowania powszechnie przyjętych praw. Ćwiczyliśmy umiejętność wzywania pomocy na wypadek pożaru. Zapoznawaliśmy się z podstawowym wyposażeniem strażaków, uczyliśmy się szacunku dla pracy strażaka, budowaliśmy motywację do uczestnictwa w zabawach ruchowych. Zapoznawaliśmy się z pracą lekarza i pielęgniarki, doskonaliliśmy umiejętność reagowania na polecenia, rozwijaliśmy sprawność fizyczną. Budowaliśmy umiejętność wezwania pomocy w razie wypadku, rozwijaliśmy wrażliwość sensoryczną, budowaliśmy wrażliwość na drugiego człowieka.
W czwartym tygodniu zapoznawaliśmy się z pojęciem globus, kształtowaliśmy nawyk segregowania śmieci oraz oszczędzania wody i energii. Budowaliśmy poczucie odpowiedzialności za planetę w kontekście przyszłych pokoleń. Zapoznawaliśmy się z zasadami segregowania odpadów, rozwijaliśmy postawy proekologiczne. Zapoznawaliśmy się z odnawialnymi źródłami energii, doskonaliliśmy umiejętność przeliczania, odwzorowywania i klasyfikowania. Zapoznawaliśmy się ze sposobami oszczędzania wody oraz kształtowaliśmy nawyk oszczędzania jej. Utrwalaliśmy wiedzę dotyczącą dbania o Ziemię, kształtowaliśmy postawę: nie wyrzucaj – wykorzystaj.
W ostatnim tygodniu poznawaliśmy polskie symbole narodowe, uczyliśmy się słów i melodii „Mazurka Dąbrowskiego” i kształtowaliśmy postawę patriotyczną. Utrwalaliśmy umiejętność odtwarzania rytmów i przeliczania, kształtowaliśmy umiejętność współpracy z rówieśnikami, doskonaliliśmy umiejętność wnioskowania. Poznawaliśmy wartości, jakie niosą tradycje regionu. Utrwalaliśmy wiedzę o Polsce i polskich symbolach narodowych, rozwijaliśmy umiejętności manualne i sprawność fizyczną.