Marzec
Co robiliśmy w marcu?
W pierwszym tygodniu marca poznaliśmy nazwy ubrań i obuwia oraz ich stosowanie. Zapoznawaliśmy się ze zwrotem „ubierać się na cebulkę”. Kształtowaliśmy nawyk ubierania się adekwatnie do pogody, wpajaliśmy ostrożność w doborze garderoby. Zapoznawaliśmy się z różnymi zjawiskami atmosferycznymi. Zapoznawaliśmy się z przysłowiem „W marcu jak w garncu”. Kształtowaliśmy świadomość różnorodności zjawisk atmosferycznych. Poznawaliśmy pojęcie kalendarz pogodowy i nazwy zjawisk atmosferycznych, doskonaliliśmy umiejętność przeliczania, porównywania i wykonywania innych czynności matematycznych.
W drugim tygodniu poznawaliśmy nazwy ptaków przylatujących do Polski na wiosnę. Budowaliśmy wrażliwość na otaczającą przyrodę, wyjaśnialiśmy zjawisko powstawania tęczy. Kształtowaliśmy kreatywność, wyobraźnię i otwartość oraz pobudzaliśmy zmysły. Zapoznawaliśmy się z różnymi rodzajami prac wykonywanych wiosną w ogrodzie oraz ze sprzętem używanym do tego celu. Zwracaliśmy uwagę na konieczność wykonywania pewnych czynności (wynikających z kalendarza i natury) w określonym czasie. Nauczyliśmy się rozróżniać cebule jadalne i kwiatowe. Utrwalaliśmy znajomość zjawisk przyrodniczych zachodzących wiosną w ogródku. Doskonaliliśmy umiejętność klasyfikowania, przeliczania oraz układania sekwencji i szeregów. Utrwalaliśmy nazwy wiosennych kwiatów, poszerzaliśmy wiedzę o czynnikach niezbędnych do życia rośliny, założyliśmy własny kącik ogrodniczy.
W trzecim tygodniu zajmowaliśmy się tematem wody. Stworzyliśmy siatkę pojęć badając naszą wiedzę na temat wody. Przeprowadziliśmy wiele ciekawych doświadczeń badających właściwości wody. Uczyliśmy się nazw mieszkańców środowiska wodnego. Projektowaliśmy dno morskie oraz tworzyliśmy własne miniaturowe akwaria. Podczas Światowego Dnia Wody dowiedzieliśmy się jak bardzo potrzebna jest nam woda oraz poznaliśmy sposoby jak ją oszczędzać.
W czwartym tygodniu zapoznawaliśmy się z nazwami zwierząt gospodarskich i ich domów. Budowaliśmy postawę szacunku dla zwierząt i przyrody. Utrwalaliśmy nazwy domów zwierząt: chlew, stajnia, obora. Rozpoznawaliśmy i wyodrębnialiśmy poszczególnych członków rodzin zwierzęcych. Zapoznawaliśmy się z nazwami członków ptasich rodzin, utrwalaliśmy pojęcia: mniej, więcej, tyle samo. Budowaliśmy świadomość, że wśród zwierząt też są rodziny. Zapoznawaliśmy się z tradycjami wielkanocnymi, dostrzegaliśmy wartość tradycji, kształtowaliśmy postawę otwartości na różne kultur. Sprawdzaliśmy, jaka jest zawartość koszyczka wielkanocnego oraz budowaliśmy potrzebę kultywowania tradycji rodzinnych.